- noţiuni generale
Arderea combustibililor este o reacţie
de oxidare a componentelor care formează combustibilul. Referitor la această
reacţie trebuie subliniate următoarele aspecte:
-
cu cât energia înmagazinată în reactanţi - combustibil şi oxigen – este mai mare, cu
atât energia produşilor de reacţie – gazele de ardere – este mai mică.
-
reacţia de oxidare este o reacţie în lanţ. Moleculele
substanţelor componente ale combustibililor trebuie să se ciocnească cu cele de
oxigen, cu viteză şi energie mare încât să se rupă legăturile chimice dintre
atomii din interiorul reactanţilor pentru a se forma noi legături chimice în
produşi de reacţie. Pentru a se realiza acest lucru trebuie ca substanţele
lichide şi solide să fie încălzite astfel încât să elibereze suficiente
molecule ce se deplasează cu viteze foarte mari.
Arderea implică următoarele etape: iniţierea, propagarea şi
întreruperea lanţului de reacţie.
Arderea depinde de cantitatea de oxigen disponibilă şi de construcţia
motorului. Arderea combustibilului are loc în prezenta oxigenului şi poate fi omogena
sau eterogena.
Pentru aprinderea unui
combustibil trebuie să se îndeplinească condiţiile:
- sa fie o anumita proporţie intre combustibil si oxigen;
- sa fie o sursa de aprindere a combustibilului pana la temperatura de
aprindere;
- temperatura de aprindere depinde de natura combustibilului si
reprezintă temperatura cea mai joasa la care începe arderea interna.
Combustibilii gazoşi oferă cea mai mare suprafaţă de contact intre ei
si oxigen, de aceea se aprind foarte uşor si ard in tot volumul pe care-l ocupa.
Combustibilii lichizi
ard prin mărirea suprafeţei de contact dintre aceştia si aer sau oxigen. Din
acest considerent aprinderea se realizează prin pulverizare si arderea are un
caracter eterogen.
Arderea combustibililor solizi
este un proces eterogen si are doua trepte: încălzire si apoi ardere. Mai întâi
are lor descompunerea combustibilului cu formarea de materii volatile si cocs,
urmata de arderea materiilor volatile si a cocsului.
- Compoziţia chimică a combustibililor
Depinde de natura materiei prime din care provine – ţiţeiul – dar şi de
tehnologia de obţinere. Compoziţia combustibililor poate fi determinata prin
analiza chimica elementara si prin analiza tehnica. Prin analiza chimica se
determina procentul elementelor componente ale combustibilului si anume
carbonul, hidrogenul, sulful, azotul si oxigenul. Prin analiza tehnica se
determina, umiditatea, cenuşa , materialele volatile si cărbunele.
Tipuri de compuşi prezenţi în combustibili:
a) compuşi ce conţin carbon şi hidrogen:
Componentele de bază a combustibililor sunt hidrocarburile.
Hidrocarburile sunt specii chimice care conţin numai carbon şi hidrogen. Hidrocarburile
din petrol au toate greutăţile moleculare posibile de la 16 (metan) până la
circa 1800. Compoziţia elementară se situează între valorile:
C = 85-86
% ,
H = 11 – 13 % , O = 0,4 – 2 %
, N = 0,2 – 0,6 % , S = 0,5 – 2 %
Hidrocarburile prezente în ţiţei sunt din trei clase; alcani,
cicloalcani şi arene, dar şi izoalcani cu diferite ramificări, cicloaclani şi
arene cu catene laterale, de mărimi variabile. Alchenele
şi alchinele sunt componente importante ale petrolului cracat, dar nu se găsesc
în petrolul brut, sunt structuri chimice
instabile.
Reacţiile
de ardere pentru cele două elemente sunt:
Reacţia de ardere a carbonului este:
C(s) + O2
(g) =CO2 (g)
Reacţia
de ardere a hidrogenului ridica
valoarea termica a combustibilului
H2 (g) + ½ O2 (g) = H2O (l)
b) compuşi cu sulf
Au structură ciclică, şi dau probleme serioase legate de coroziunea metalelor.
Datorită concentraţiei mari a sulfului în unele tipuri de ţiţei, numărul
compuşilor cu sulf este foarte mare şi eliminarea lor din produsele petroliere
este practic imposibilă. în
procesul de ardere a sulfului rezulta SO2,
gaz coroziv si foarte poluant.
c) Compuşi cu oxigen
Sunt acizii alifatici şi naftenici,
fenoli şi molecule heterociclice (conţin N şi S). Aceşti compuşi se elimină
prin rafinare din fracţiunile distilate.
d) Compuşi cu azot
Reprezintă 2% din masa
combustibilului. Azotul este un element nedorit la fel ca sulful. La ardere consuma
o parte din valoarea energetica a celorlalte componente. Compuşii cu azot sunt
neutri şi prezenţa lor dau probleme de poluare a mediului.
e) Metalele
Se găsesc sub formă de compuşi organometalici, săruri
anorganice sau oxizi metalici care formează prin ardere cenuşa. Elementul
metalic prezent cel mai frecvent în ţiţei este vanadiul care dă coroziunea
supapelor de evacuare şi a turbosuflantelor.
3. Prelucrarea ţiţeiului
Extracţia
petrolului din zăcăminte se face prin
forare şi instalare de sonde ce funcţionează pe principii diferite determinate
de presiunea gazelor din sursa naturală.
După
extracţie petrolul brut este prelucrat
în instalaţii speciale denumite uzual rafinării. În principal, prelucrarea
petrolului presupune distilare primară, urmată de reformare catalitică şi de cracare catalitică. Fracţiile rezultate au
utilizări directe sau mai suporta şi
alte procese de prelucrare denumite
“chimizări” .
Prelucrarea primară - foloseşte
metode fizice de separare şi furnizează în principal carburanţi şi lubrefianţi.
Prin distilare fracţionata la presiune atmosferică - distilare primară - se obţin mai multe tipuri de produse
petroliere. Ele distilă şi se separă în anumite intervale de temperatură şi
sunt amestecuri de mai multe componente (omologi şi izomeri) cu diferite
utilizări.
Distilarea primară a ţiţeiului se
face în instalaţii prevăzute cu coloane de fracţionare în care vaporii urcă de
jos în sus, iar lichidul condensat coboară. In acest sistem au loc numeroase
condensări şi evaporări pe talerele coloanei, la diferite nivele adunându-se
fracţiunile dorite.
Fracţiunile uşoare rezultate la distilarea primară
sunt tratate cu solvenţi selectivi care dizolva numai hidrocarburile aromatice.
Soluţiile obţinute sunt separate şi
supuse distilării fracţionate. Prin acest procedeu se obţin hidrocarburi
aromatice în stare pură.
Prelucrarea secundară - foloseşte metode fizico-chimice de
prelucrare a unora dintre fracţiunile
distilării primare. Produsele acestei prelucrări sunt; arene, alchine, alchene,
cantităţi suplimentare de benzină, cocs petrolier. Metodele folosite poartă
denumiri diferite: cracare, reformare catalitică, izomerizare, alchilare,etc.
Distilare secundară este o distilare fracţionată la presiune scăzuta a
păcurii şi se obţin lubrifianţi sau uleiuri minerale, uleiuri de uns obişnuite
sau uleiurile speciale pentru motoarele autovehicolelor şi avioanelor. Reziduul
acestei distilări îl constituie smoala sau asfaltul folosit în general la
acoperirea şoselelor.
4. Caracteristicile combustibililor
Calitatea combustibililor este exprimată prin caracteristici fizico –
chimice care influenţează procesul de ardere. Pentru ca un produs să fie de
calitate, valorile caracteristicilor trebuie să se înscrie în limitele
stabilite de standarde, iar aceste valori trebuie să se găsească în buletinele
de analiză ce însoţesc orice livrare de combustibil.
a) Caracteristici cinematice
-
Densitatea
absolută, ρ, se defineşte ca fiind masa unităţii de volum:
ρ = m/V
unde:
m – masa
produsului, în kg
V - volumul ocupat de produs, în m3
La exprimarea
densităţii combustibililor trebuie indicată întotdeauna temperatura la care se
referă valoarea respectivă a densităţii.
-
densitatea relativă, d, se defineşte
prin relaţia:
ρtp
dtA = -------
ρ4a
în care ρtp densitatea absolută a produsului
la temperatura t
ρ4a densitatea absolută a
apei distilate la 40C
Între
densităţile aceluiaşi combustibil, determinate la două temperaturi t1
şi t2 există relaţia:
ρt1=
ρt2 + c (t2
– t1), sau dt14 = dt24 +
c(t2 – t1)
în care c
este factorul de corecţie al densităţii pentru un grad Celsius. Valorile
acestuia se iau din tabele, în funcţie de valoarea densităţii cunoscute.
Măsurarea densităţii absolute se face cu picnometrul sau cu areometrul
(densimetrul). Densitatea este corelată şi cu calitatea combustibilului prin
faptul că produsele de cracare ce conţin un procent mare de hidrocarburi
aromatice grele au densităţi mari. Astfel de produse ard greu, cu formare de
fum şi depuneri în motor.
-
Viscozitatea este
proprietatea fluidelor datorită căreia în interiorul lor iau naştere tensiuni
tangenţiale ce se opun deplasării starturilor de molecule. Această proprietate
se datorează forţelor de frecare internă dintre molecule.
Viscozitatea
absolută, sau dinamică, η, este greu de determinat, în practică utilizându-se
viscozitatea cinematică, ν, definită astfel:
ηt
νt
= -----
ρt
în
care ηt – viscozitatea dinamică
a produsului, la temperatura t;
ρt - densitatea absolută a produsului la aceeaşi
temperatură
Unitatea de viscozitate cinematică în SI este N.s/m2. Uzual se
foloseşte mm2/s sau centiStokes:
1 mm2/s = 1cSt = 10-2St
Alte
unităţi pentru viscozitate: Gradul Engler, secundele Rewood şi secundele
Sazbolt.
Viscozitatea se determină cu ajutorul viscozimetrelor
capilare, măsurându-se timpul de scurgere a unui anumit volum de produs
printr-un tub capilar calibrat. Se trasează apoi o diagramă de variaţie a viscozităţii cu temperatura pentru
produse petroliere care poate fi utilizată pentru:
-
determinarea
temperaturii optime de depozitare, astfel încât produsul să poată fi pompat
-
determinarea
temperaturii de preîncălzire înainte de injecţie
-
conversia dintre
viscozităţi exprimate la temperaturi diferite. Viscozitatea influenţează
funcţionarea pompelor, preîncălzitoarelor, centrifugelor.
Arderea unui combustibil este influenţată direct de
viscozitate, prin intermediul pulverizării; o viscozitate scăzută favorizează
formarea unui jet de combustibil corespunzător ca omogenitate şi fineţe
rezultând un amestec omogen aer – combustibil, asigurându-se astfel condiţii
optime de ardere.
Micşorarea viscozităţii prin încălzire este puternic
dependentă de natura hidrocarburilor componente. Micşorarea viscozităţii se
poate face şi prin diluare după efectuarea unei probe de compatibilitate
Limite
de viscozitate recomandate:
-
maximum 1000 cSt pentru pompabilitate
-
între 15 – 65 cSt, pentru pulverizarea combustibililor în focarele căldărilor
-
între 8 şi 27 cSt, pentru injecţia combustibililor în diferite tipuri de
motoare
- Volatilitatea
Volatilitatea reprezintă tendinţa unui
combustibil de a trece in stare de vapori; dă informaţii despre compoziţia
chimică a combustibilului si asupra comportării acestuia la rece. Volatilitatea
combustibililor petroliferi este in funcţie de masa moleculară si natura
hidrocarburilor componente si se măsoară prin :
- presiunea de vapori;
- curba de distilare ;
-
punctul de inflamabilitate .
Indiferent de tipul de motor, pentru a arde
combustibilul este adus in stare de vapori.
- Stabilitatea
O altă caracteristică a benzinelor este stabilitatea acestora, proprietate determinată de conţinutul de
gume. Gumele sunt compuşi complecşi conţinuţi
in produsele petroliere rezultaţi in urma proceselor de oxidare,
polimerizare, policondensare si care
formează un reziduu la evaporarea combustibilului in condiţii determinate.
b) caracteristici
de ardere
- Puterea calorică a combustibililor
Puterea calorică reprezintă cantitatea de căldură
degajată prin arderea completă a unui kilogram de combustibil solid sau lichid
sau prin arderea unui m3 normal (Nm3) de combustibil
gazos.
Puterea calorică se exprimă în J/Kg sau Kcal / Kg
pentru combustibilii solizi şi J/m3 sau Kcal/m3 pentru
combustibilii gazoşi.
1 kcal / kg = 4, 184 . 10-3 MJ / kg
Puterea calorică depinde de starea de agregare a apei
rezultate din componenţa gazelor de ardere. Apa poate proveni din umiditatea
iniţială a combustibilului sau din arderea hidrogenului conţinut în
combustibil. Apa din gazele de ardere poate fi în stare de vapori sau în stare
condensată. Ca urmare, la determinarea experimentală a puterii calorice cât şi
în calcule, deosebim două tipuri de putere calorică:
Puterea calorică superioară, (PCS), care reprezintă energia obţinută prin arderea
unităţii cantităţii de combustibil în cazul în care produsele de ardere sunt
răcite până la temperatura de 200C .
În acest caz vaporii de apă din gazele de combustie condensează şi cedează
căldura de vaporizare. Ca urmare, puterea calorică superioară se referă la
cazurile în care gazele de ardere conţin apă în stare lichidă. Deci puterea
calorică superioară include şi căldura latentă de condensare a vaporilor de apă
din gazele de ardere.Deerminarea puterii calorice se face cu ajutorul
calorimetrului, numit de obicei bombă calorimetrică
Puterea calorică inferioară, PCI , reprezintă energia obţinută prin arderea unităţii
de cantitate de combustibil în cazul în care gazele de ardere sunt evacuate din
instalaţie la o temperatură mai mare decât temperatura de condensare a
vaporilor de apă. În acest caz nu se mai recuperează energia corespunzătoare
căldurii de vaporizare. Rezultă deci că Pi < Ps
Diferenţa PCs–
PCI reprezintă cantitatea de căldură
necesară evaporării întregii cantităţi de apă ce rezultă la arderea unităţii de
greutate de combustibil.
- Temperatura de autoaprindere
Temperatura de autoaprindere – este temperatura minimă la care
combustibilul se autoaprinde, fără intervenţia unei surse exterioare. Aceasta este o caracteristică importantă a
unui combustibil pentru motoarele de aprindere prin combustie unde aprinderea
se realizează prin ridicarea temperaturii combustibilului in cilindrii. Sensibilitatea la autoaprindere
determină timpul dintre injecţia şi începutul arderii. Acesta nu trebuie să fie
prea mare deoarece cantitatea de combustibil injectat în acest interval de timp
fiind mare favorizează formarea amestecurilor neomogene care au tendinţa de
ardere incompletă, de cracare şi de formare de fum.
Combustibilii reziduali au un conţinut ridicat de hidrocarburi
aromatice grele care au inerţie mare la autoaprindere şi ardere. Aprecierea
calităţii de ardere a acestor combustibili se face numai prin intermediul unor
indici calculaţi cu ajutorul unor relaţii empirice.
- Temperatura (punctul) de
inflamabilitate
Este
temperatura cea mai scăzută la care, în condiţiile determinate şi la presiunea
de 760 de torr, amestecul de vapori şi aer de la suprafaţa produsului se
aprinde pentru prima dată în contact cu o flacără deschisă. Punctul de inflamabilitate este legat de existenţa unor fracţiuni
uşoare, volatile, care pot forma amestecuri explozive cu aerul, fără a fi
proporţional cu concentraţia acestor fracţiuni. Temperatura de inflamabilitate
caracterizează gradul de siguranţă contra incendiului în timpul depozitării.
Este importantă menţinerea temperaturii sub punctul de inflamabilitate, de
aceea este necesară cunoaşterea lui exactă şi nu faptul că se găseşte peste
limita standardizată ( peste 60oC), aşa cum apare uneori în
buletinele de analiză.
- temperatura
(punctul) de tulburare
Reprezintă
temperatura cea mai ridicată la care, în condiţii determinate, apar primele
cristale de parafină. Caracteristica se determină numai pentru combustibilii
distilaţi şi este legată de utilizarea acestora la temperaturi scăzute. În
aceste condiţii parafinele, ce au cele mai ridicate temperaturi de
cristalizate, trec în fază solidă şi vor fi reţinute pe filtre; pe lângă
înfundarea filtrelor se pierd şi componentele cele mai valoroase din punct de
vedere al arderii.
- temperatura
(punctul ) de curgere
Este
temperatura cea mai scăzută la care, în condiţii determinate, combustibilul nu
mai curge. Mobilitatea combustibilului este dependentă de formarea unor reţele
cristaline de hidrocarburi parafinice. Trebuie cunoscută temperatura de curgere
deoarece depozitarea şi manipularea combustibilului trebuie să se facă la o
temperatură cu 5 – 10oC peste temperatura de curgere pentru a se
evita congelarea produsului în conducte.
- Cifra cetanică
Un alt
parametru pentru aprecierea capacităţii de autoaprindere este cifra cetanică (CC) ce reprezintă capacitatea de autoaprindere a unui combustibil distilat
(tip Diesel) si se determină prin compararea comportării la autoaprindere a
motorinei analizate faţă de doi combustibili convenţionali:
-
cetanul - un alcan linear cu formula
chimică CH3-(CH2)14-CH3 cu CC=100 ;
-
alfa metil-naftalina: C10H7 - CH3 cu CC = 0 (reprezintă rezistentă mare la autoaprindere).
Cifra cetanică
reprezintă procentul in volume de cetan dintr-un amestec etalon care se comportă
identic la autoaprindere ca si combustibilul analizat. Cifra cetanică depinde
de compoziţia chimică, de volatilitate, calitatea pulverizării şi unele
proprietăţi fizico – chimice ale combustibililor.
- Indicele cetanic
Se determină
în funcţie de densitatea combustibilului şi temperatura medie de fierbere
respectiv temperatura la care se obţine 50% distilat. Cira cetanică şi indicele
cetanic au valori apropiate
- Cifra
octanică
Principalul
criteriu de determinare a proprietăţilor
antidetonante a benzinelor este cifra octanică (CO). Valoarea CO
a unei benzine se determină prin compararea comportării la detonaţie a benzinei
de studiat cu un combustibil etalon format
dintr-un amestec de două hidrocarburi pure cu proprietăţi detonante
opuse. Aceste hidrocarburi sunt:
- izooctanul -
un alcan cu structură ramificată ce admite o compresie maximă, cu o stabilitate
chimică mare, şi căreia i se atribuie CO
= 100 ;
-
normal heptanul - un alcan cu structură
lineară care admite compresie mică, detonează
foarte uşor. I se atribuie CO = O .
De exemplu, dacă benzina de
analizat detoneazã la fel ca un amestec de 90% izooctan si 10% n-heptan, atunci
benzina are CO = 90. Cifra octanică creşte prin adăugarea de aditivi.
- reziduul de carbon sau cifra de cocs exprimă în procente
de masă, reziduul obţinut prin arderea unei probe de combustibil în condiţii
specifice şi artificiale şi cu acces limitat la aer. Această caracteristică
arată tendinţa combustibilului de a forma depuneri carbonoase care depind de
calitatea combustibilului şi de condiţiile de ardere realitate în cilindrul
motorului sau focarul căldării. O valoare mare a reziduului de carbon
presupune:
- raport mare C/H în combustibil
- un conţinut ridicat de asfaltene care scad calităţile de lubrifiere
ale combustibilului conducând la blocarea pompelor de combustibil şi măresc
tendinţa de emulsionare cu apa din această cauză ard mai lent.
- tendinţă mare de formare de depuneri, mai ales când motorul lucrează
la sarcini şi temperaturi scăzute.
- Cenuşa reprezintă reziduul
obţinut după arderea completă în exces de aer a unei probe de combustibil. Ea
este constituită în general din oxizi şi sulfaţi, substanţe minerale, particule
de catalizator, oxizi metalici proveniţi din coroziunea instalaţiilor, săruri
dizolvate în apa conţinută în combustibil. O parte din aceste substanţe conduc
la uzura prematură a motorului.
- conţinutul de apă se exprimă în procente volumetrice şi
este limitat. Trebuie remarcat că:
-
apa nu formează amestecuri omogene cu combustibilul
- conţinutul de apă din
combustibilul depozitat se poate modifica prin contaminare (spargerea
serpentinelor, infiltraţii sau chiar din aer , prin condensarea umidităţii)
În tancuri,
combustibilul se stratifică aşa încât la partea inferioară concentraţia apei
este mai mare decât în straturile superioare.
Efectele apei
asupra motorului şi instalaţiilor sunt:
-
la concentraţi de peste 0,4% în volume, apa
înrăutăţeşte arderea, picăturile de combustibil mai ard la atingerea
cilindrului sau capului pistonului provocând solicitări termice deosebite; în
concentraţii mari poate chiar opri arderea
-
prin conţinutul de săruri de sodiu se favorizează coroziunea
datorată vanadiului
-
la contactul apă/metal se produce coroziunea
electrochimică a metalelor
-
apa emulsionează cu combustibilul îngreunând
funcţionarea centrifugelor
Reducerea
conţinutului de apă se face prin decantare şi centrifugare. În desfăşurarea
acestor procese un rol important îl joacă densitatea şi viscozitatea
combustibilului şi temperatura de lucru. Ridicarea temperaturii conduce la
mărirea diferenţei de densitate dintre apă şi combustibil permiţând separarea
acestora.
- Conţinutul de sulf
Sulful este prezent sub formă de compuşi organici, cu structură
complexă. S se determină prin combustie şi se exprimă în procente gravimetrice.
Principalul efect al S este coroziunea. S arde, se combină cu oxigenul
formând SO2 şi în mică măsură SO3, care reacţionează cu
apa formând acidul sulfuric, conform reacţiei:
SO3 + H2O
→ H2SO4
Acesta este
foarte agresiv, corodând suprafeţele metalice. Este necesar să se evite
atingerea temperaturii de rouă a acidului sulfuric (110oC – 190oC
pentru presiuni de 1-200 bar).
-
Conţinutul de
sedimente
Sedimentul reprezintă reziduul obţinut pe un material filtrant, atunci
când combustibilul este tratat în anumite condiţii. Sedimentele duc la
îmbătrânirea artificială a combustibilului
Specificaţii
de combustibili navali
Specificaţiile sunt de fapt valorile standard care dau calitatea
combustibilului. Standardul internaţional (ISO 8217:1966) trebuie respectat de
toţi cei care livrează combustibili. Aceste valori redau caracteristicile
standard pentru combustibilii reziduali
Aditivi pentru combustibilii navali
Aditivii pentru combustibilii navali sunt substanţe care, introduse in
combustibili in concentraţii foarte mici, reduc efectul anumitor impurităţi din
combustibili.
Tipuri de aditivi
- Aditivii pentru mărirea stabilităţii – sunt substanţe tensio –active, cu calităţi dispersante si detergente. Ei previn formarea de sedimente, dizolvând pe cele formate chiar înainte de tratare. Menţin omogenitatea combustibilului si îmbunătăţesc caracteristicile de ardere
- Aditivii pentru îmbunătăţirea arderii – sunt amestecuri de substanţe cu rol de catalizator ai reacţiei de ardere. Ei reduc energia reacţiei de oxidare, arderea devine completa si rezulta cantităţi mici de depuneri carbonoase si fum.
- Modificatorii de cenuşă – sunt compuşi organo – metalici care reacţionează cu vanadiul (prezent in cantităţi mici in combustibil), cu sulful sau cu sodiul, schimbând compoziţia cenuşii şi deci temperatura de topire a acesteia. Se formează o cenuşă cu temperatura de topire ridicata, care se elimina uşor odată cu gazele de ardere. Modificatorii de cenuşa reduc cantitatea de cenuşa din focarele de ardere.
- Aditivii pentru eliminarea funinginii de pe suprafeţele cu temperaturi scăzute – au rolul de a menţine curata suprafaţa de transfer termic, ceea ce se realizează prin reducerea temperaturii de oxidare a depunerilor rezultate prin arderea incompleta a combustibililor. La tratarea combustibililor cu aditivi o importanta deosebita o are respectarea instrucţiunilor firmelor producătoare privind dozarea si locul de adăugare.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere